20110130

"Faros" bazen bir grup, bazen bir organizasyondur…

JR gibi…


Bu durumu, kuruluşunun 32nci yılında görev yapmakta olan yöneticisinin ifadesi ile anlatmak daha anlamlı olur:
Bir mühendis yüzbaşının liderliğinde 30 büyüğümüz, tam bir ekip anlayışı ile J65 motoru üzerinde çalışmalara başladığında, başarının imkansızlığını dile getirenler ve hatta bunu bir hayal  olarak bile algılayamayanlar vardı. Ancak, başarıya inanmış ve kendini bu yola adayarak evliliklerini bile erteleyen üyelere sahip ekip; 1967 yılında sadece o hayali gerçekleştirmek ile kalmadılar, bu gün dünyada uçak motorları ile ilgili görev yapanların da hayalini süsleyen bir teknolojik merkezin, Jet Revizyon’un kurucuları oldular.
Bu parlak başlangıçtan sonra geçen süre zarfında Jet  Revizyon’u tam bir inanç ve büyük bir güven ile destekleyen birbirinden değerli yöneticiler, yerli ve yabancı yüzlerce mühendis ve teknisyenin unutulamayacak gayretleri sonucu Jet Revizyon; şavkı Türkiye sınırları dışına taşan bir teknoloji ve kalite yıldızı haline gelmiştir.
Kuruluşundan bugüne kadar 5500’e yakın jet motorunun yüksek teknolojik onarım ve tadilatlarını da kapsayan fabrika seviyesi bakımını yaparak kullanımına veren Jet Revizyon’da Türk Hava Kuvvetleri envanterindeki her tip uçak motoru ile ilgili üretim veya proje faaliyeti bulunmaktadır.
Bugün; F110, J69, J79, J85, Tyne22, T56 ve GTC ana tiplerinde toplam 12 değişik motorun fabrika seviyesi bakım, onarım ve tadilat üretimi yapma kabiliyetindeki Jet Revizyon’un yıllık üretim kapasitesi yaklaşık 270 adet motordur.
Halen devam eden projelerin gelecek yıl içinde tamamlanması ile; C-130 uçaklarının modernize edilmiş T56, CASA uçaklarının CT7, Sikorsky helikopterlerinin T700, F-16 ve Sikorsky helikopterlerinin motor çalıştırıcıları, AWACS uçaklarının TF33 motorları ile ilgili fabrika seviyesi bakım kabiliyetlerine, bazıları ABD dışında sadece Türkiye’de bulunan Borazon, CODEP/CODAL, ADH, F Cycle gibi motor yapısal parça onarım teknolojilerine sahip olunacaktır.
Üretimin yanında gerçekleştirilen ve sürekli gelişimin hedeflendiği diğer faaliyetler ile Jet Revizyon, Türk uçak motorları sahasında hem gelişim örneği olmuş ve hem de Türk havacılık sanayinin  topyekün gelişimine katkı sağlamıştır. Personel ve temel bilgi desteği ile 1984 yılından itibaren kuruluşuna doğrudan katkı sağlanan TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş., Tyne22 motorları detay iş planları yaklaşımı modern anlamda ele alınarak 1988 yılından itibaren oluşturulan ve pilot uygulamaları 1992 yılında Jet Revizyon faaliyetlerinde gerçekleştirilerek daha sonra tüm Hava İkmal Bakım Merkezilerine yaygınlaştırılan bilgisayar destekli yönetim bilgi sistemi (FYGS) bu katkılardan bazılarıdır. 
Ayrıca, Türk Silahlı Kuvvetleri’nde ilk defa alınan ISO-9001, AQAP-120 ve General Electric AE kalite sistemi uygunluk sertifikalarında da Jet Revizyonun geçmiş tecrübesinin payı ve yaratıcı katkıları olmuştur.
Ekonomik göstergeler Jet Revizyon faaliyetlerinin mevcut durumunu daha da çarpıcı hale getirmektedir. 1nci Hava İkmal Bakım Merkezi genelinde 1997 yılında yaratılan 211 milyon Dolar katma değerin %40’ı Jet Revizyon’a aittir. Aynı yıl içinde 1nci Hava İkmal Bakım Merkezinde çalışan her bir personel ortalaması 82 bin Dolar katma değer yaratırken her bir Jet Revizyoncu 142 bin Dolar katma değer yaratmıştır.
Jet Revizyon yaşamında; başkalarının hayal bile edemediği girişimi başlatarak başarmak  inancı, “Gelenek”; kazanılacak teknolojiler ile müşteri ihtiyacını tam olarak karşılamak ve milli ekonomiye en fazla katkı sağlamak devinimi ise “Gelecek” olarak simgeleştirilmiştir.
… 1998
Kimler, ne emekler verdi, ne çabalar gösterdi... Şükran ile analım!..




Bu çoşku, duygu ve düşünceler bu konuşmadan yıllar önce güftesini hazırladığı "Jet Revizyon Marşı"na da yanşımış, 1996 yılında sanatsever kızı tarafından "Symphony No:9, Beethoven" baz alınarak bestelenmiş, Anadolu Üniversitesi değerli yöneticilerinin de samimi katkıları ile Konservatuar Korosu tarafından kaydı gerçekleştirilmiştir.



Teknoloji gücümüzdür
Kalite tecrübemiz
Bilgimiz gururumuzdur
Gelişmedir vaadimiz

Revizyon, Jet Revizyon
Bu ne güçlü bir vizyon
Hızlı, doğru ve çalışkan
Gelişimdir amacı

Revizyon, Jet Revizyon
Bu ne güçlü bir vizyon
Açık, usta, katılımcı
Değişimdir amacı

Atatürkün izindeyiz   
İz bırakır gücümüz
Ufuktaki ay ve yıldız
Çalışma desteğimiz

Revizyon, Jet Revizyon
Bu ne güçlü bir vizyon
Dürüst, atik ve saygılı
Gelişimdir amacı

Revizyon, Jet Revizyon
Bu ne güçlü bir vizyon
Mutlu, nazik, disiplinli
Değişimdir amacı

Gelenekten geleceğe 
Uzanır ellerimiz
Hep başarmak işimizdir
Gelecek hedefimiz

Revizyon, Jet Revizyon
Bu ne güçlü bir vizyon
Hırslı, çağdaş ve kararlı
Gelişimdir amacı

Revizyon, Jet Revizyon
Bu çok güçlü bir vizyon
Yetkin, uygar, atılımcı
Değişimdir amacı

Öğrenme, iş yapma ve yönetme "Faros"um pekçokları için de aynı işlevi gördü, görmeye devam ediyor. 

Can EREL
12.09.2010

4 yorum:

  1. O zaman...

    Temel ihtiyaçların karşılanması yanında,
    Doğru yapmak yanında örnek olarak yapmanın da arandığı,
    Yaşın da tecrübe kadar sınırlı olduğu,
    Yaptığının çoğu halde örneğinin olmadığı,
    Çoğu halde zamanın an'dan kısa olduğu,
    İletişim kurabilmenin ancak bakışma ile olanaklı hale geldiği,
    Sorumluluğunun ekine güvenerek oluştuğu,
    Ekibin de her bileşeni ile benzer özellikte oluşturulması gerektiği.
    Beklenti yüksek kaynak herzamanki gibi sınırlıydı.
    Ve idealler vardı, sektörel ve endüstriyel...
    Ve üniforma taşınmaktaydı, dürüstlük ve onur timsali..

    O günler öyleydi...

    Bugün de benzer...

    Ama zaman zaman küçük kaçamaklarda duygu ve düşünceler de değişiyor..

    Emekliligin yedinci senesine girereken hala anılıyor ve aranıyor olmanın karşılığı acı da oldu, oluyor ve olacak..

    Bir hoş seda kalebilmişse kubbede, onu duymak da yeter.

    Can EREL
    14 Aralık 2010

    NOT: Kubbede kalan "Çığlık"mış..

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Captain D. Michael ABRASHOFF'un "It’s Your Ship" kitabında USS Benfold özelinde liderlik ve ekip konularında anlattıklarının daha fazlasını yıllarca önce gerçekleştiren Jet Revizyon Sevdalılarını karşılaştırmak lazım:

    It’s Your Ship, Captain D. Michael ABRASHOFF
    http://www.scribd.com/mobile/doc/95105659

    YanıtlaSil
  4. Bir dostum Sabadell Bankasının 130'uncu yıl dönümü nedeni ile hazırlayyığı "Som Sabadell - We Are Sabadell" isimli(http://www.youtube.com/watch_popup?v=GBaHPND2QJg&feature=youtu.be) reklam videosu ve bu video ile gönderdiği;
    "Toplumlar kendiliğinden, havadan uygar ve medeni olmuyorlar ve yok yere hızla gelişmiyorlar. 7'den 70'e, sanata ve sanatçıya ilgi, merak, saygı, dinleme becerisi, konsantrasyon, neyi ciddiye alacaklarını bilmek, ve zevkle iştirak edip coşmak... İşte bu!"
    notu ile başladı...

    Videoyu izledikten sonra bu notun da etkisi ile gözümden geçtü bir yakın dönem kesiti ve yazdım:


    "...

    Bu video beni 15 yıl öncesine götürdü..

    Kasıdın yaralarımı; canım daha da yandı.....

    Jet Revizyon'nun porojelerin en ağır dönemiydi, başarır isek sahip olduğumuz teknolojilerle çok güçlü olacak ve F-16 motorlarında yurtdışı bağımlılıkta önemli bir aşama kaydedecktik.. Ama o kadar çok iş vardı ki; hem projeler ve hem de rutin motor revizon ve parça onarımları.. İnsanlar, başka yerlere tayin olarak ve/veya onlarca proje grupbu ve 700 kişilik işgücü içinde işi birbaşkasına yıkarak aynı maaşı daha kolay kazanmak istiyordu.. Ben bir taraftan da teknolojiler yüksek bir dimag gücü ve yeterlikik gerektirir diye (bizim çoğu amirlerimizin engellemeye çalıştıkları master ve doktora çalışmalarını da yapmalarını istiyor, belki de zorluyordumm..

    Yani JR grup üyelerinin sargınlığa, birlik ve beraberliğe ihtiyacı vardı.. Bu yönde pekçok uygulama araştırdık, değerlendirdik ve önemli bir kısmını belki de ülkede, sanayide bir ıILK olarakl uygulamaya koymaya çalıştık..

    Bir uygulamamızda bir mars hazırlayıp belli zamanlarda dinlenmesini sağlamaktı; sözlerini yine yorgunluktan yığılmak üzere eve geldiğimde içtiğim içki ve dinlediğim müziğin de etkisi ile karaladım.. takip eden günlerde
    http://erelcan.blogspot.com/2011/01/faros-bazen-bir-grup-bazen-bir_29.html linkindeki sayfada "Jet Revizyon Marşı" olarak da kayıtlı..

    İşte bu marşın bir güfte üzerine oturtulması gerekiyordu; onu da ilk okul son yılı veya ortaokul başıydı sanırım, keyboard ve gitarla müzik dersleri alan Erinç becerdi: "Beethoven's 9'ncü Symphony'sine oturttu.."; bazı kelimeleri de yeniden düzenledik..

    Sıra kayıt edilmesindeydi. Anadolu Üniversitesi Konservatuarı Korosuna bunu nasıl yaptırdığım ayrı, çok ayrı ve giüzel başka bir hikaye.. Birkaç sene önce yaptığım masterda kurduğum ilişkilerin de çok etkisi oldu.. Bunu da becermiştik..

    Ve kullanıma geçtik; sonuç inanılmazdı.. Hele özel yaptırdığımız 30'ncü yıl laciver kase montlar içinde bazı törenlerde yanyana geldiğimzide dinlerken tüyler de ürperiyordu.. (Bu marşı kayıtlarımda arıyorum; bulduğumda da dropbox üzerinden seninle paylaşacağım..)

    Bu ruhu taşıyan ekiple dantel gibi orduk teknolojiyi.. İş modellerimiz asker olmamıza rağmen ihraç ettik; zorlanarak kabul edenler bu modellerden elde ettikleri başarı ödüllerini alırken Jet Revizyon'u görmemezlikten / bilmemezlikten geldiler, gelmeye devam ediyorlar.. Kaldı ki, içeride de bazı uygulamalrla ekibi iyice dağıttı ve azalttılar.. Şimdi sadece bir hoş seda kulaklarımda...

    Toplumlar gerçekten kendiliğinden uygar, medeni olmuyor ve gelişmiyorlar. Toplumun her bireyinde işini asi ve eşi gibi sevebilmesi işi ile ilgili kültürel derinliğe sahip olacak ve yenileşim içeren faaliyetlerde bulunması, bu faaliyetlerde sorumluluk alarak zevkle iştirak edebilmesi ve aynı başarı amacı için işbirliği yapabilmesi ve belki hepsinden önemlisi iyi bir organizasyon gerekli..

    Bu detayı paylaştım; rahatladım.. Marşı da bulup paylaşınca mutluluğum artacak.. Umarım başarabilirim.

    ..."

    YanıtlaSil